NIKE GÅR I ADIDAS SKO MOD DTC STRATEGI

Nike har tilsvarende Adidas opsagt sit samarbejde med nogle af deres største Retail partnere i USA. Nike går dermed i Adidas sko, hvor Adidas for kun 10 måneder siden opsagde sine partnere, for at speede deres egen salgsstrategi op direkte til kunderne (DTC).

Partnere i Europa ser ud til at være de næste der står for skud. Nike forsvinder fra hylderne hos bl.a. Zappos, Dillards og syv andre store amerikanske kæder. Nike har bekræftet overfor Fox Business, at de fremover vil fokusere på deres nye forretningsmodel – ”Consumer Direct Acceleration”.

Nike annoncerede allerede deres planer for 3 år siden, men har efter Corona-krisen, skiftet fokuser fra wholesale til egen online salg (Nike Digital) samt egne butikker. Nike har derfor planlagt at åbne endnu 200 mindre high-tech butikker i Nordamerika, Europa, østen samt Afrika.

Omlægningen til en DTC forretningsmodel vil koste 500 arbejdspladser primært i det amerikanske hovedkvarter, samt Nike vil stadig – indtil videre – fortsætte med nogle få tætte strategiske samarbejdspartnere som bl.a. Foot Locker.

Det bliver spændende at se hvordan den hårdt prøvede retailbranche i fremtiden vil fastholde sin omsætning, når nogle af de største leverandører som Adidas og Nike trækker sig ud af butikkerne.

Vil du have mere viden om nye forretningsmodeller og digitalisering kan øge din forretnings indtjening og bundlinje, så deltag på ’Digital Ledelseskultur’. Hvis du vil høre mere så sende mig en PB.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.