Digitalisering har været på virksomhedernes dagsorden i mange år, hvor nogen allerede er startet og andre er knap nok begyndt. Ofte er beslutningen for at igangsætte digitaliseringen blevet udsat af ledelsen på grund af forskellige barriere som f.eks. økonomi, tid, ressourcer og ikke mindst viden samt kompetencer inden for digitalisering.

Tiden før og efter Covid-19 har gjort om end ikke før så nu at virksomhederne står på en brændende platform, hvor der er muligheder eller udfordringer der skal tackles for at virksomheden består i fremtiden.

Digitalisering er derfor mere end at sætte strøm til din nuværende forretning. Det er langt mere og det kalder på en ny strategisk forståelse af opbygningen af din virksomheds fremtidige forretningsmodel. 

For at opbygge din virksomheds forretningsmodel og øge væksten gennem digitalisering er det vigtigt at sammensætte strategien ud fra kundens synspunkt. I modellen kan du se de forskellige kombinationsmuligheder og via knappen ‘læs mere’ kan du se digitale løsningsmuligheder som inspiration til din videre forretningsudvikling,

Ny
teknologi

Igangsætte digitalisering eller digital transfor-mation ved implementering af nye teknologier.

Dele-
økonomi

Formidle køb, salg eller bytte af ting eller tjenester gennem en dele-økonomisk platform.

Cirkulær økonomi

Muligheder i genbrug, genanvendelse af materialer og produkter eller nedbringer spild.

Kan forbedre miljøet samt udgøre en økonomisk fordel for virksomheden.

Omni-
CHANNEL

E-handel er en ekstra salgskanal mod dine kunder.

E-mobil er i kraftig vækst.

Butiks-
koncepter

Butikker er presset på grund af nye forretningsmodeller, faldende kundestrøm og høje lejepriser.

FABRIKATION Produktion

Produktion af varer og ydelser til slutbrugeren, med omtanke for miljø, forurening, lønvilkår, børnearbejde, genbrug m.m.

LAGER &
Logistik

Nye tiltag skaber nye forretnings-modeller, hvor ‘time to customer’ er en vigtig parameter i konkurrencen mod bl.a. Amazon
‘1-day delivery’

MULTI-SIDED
Platforme

Multi-sided Platforms (MSP)

Amazon marked, Uber, Netflix, Airbnb etc.

Alternativ salgskanal og/eller samarbejdspartner.

EKSEMPLER

IoT
AR/VR-løsninger
Abonnementer
Kundeloyalitets App
RFID tags
Ble
Wi-Fi

EKSEMPLER

Andelstanken
Deleøkonomi
‘Second hand’
Re-commerce

EKSEMPLER

Genanvendelse
Udlejning
Formindske spild
‘Greenwashing’

EKSEMPLER

E-Commerce
E-Mobil

EKSEMPLER

Butiksmodel
pop-up
Leje pr. m2

EKSEMPEL

Transparent produktion
Bæredygtighed

EKSEMPEL

BOPIS / Drop-ship
Lager i butik
Lagerhoteller
Privat afhentning

EKSEMPEL

Direkte interaktion mellem to eller flere parter – udlejer & lejer