COS følger i H&M’s fodspor med lancering af egen second-hand platform, der hedder ’Resell’, hvor deres kunder kan sælge og købe COS tøj. Platformen lanceres dels for at opnå deres vej imod 100% bæredygtighed i 2030 samt at second-hand er et voksende marked.
COS kunder kan via ’Resell’ platformen købe og sælge deres tøj til hinanden, og hvis de selv står for opfyldning af salgs- og leveringsbetingelserne, koster det kun et gebyr på 10% for de operationelle omkostninger. Denne samhandelsform er i direkte konkurrence med større platforme som Vinted og The RealReal der tager stigende markedsandele på second-hand markedet. ’Resell’ bliver introduceret i Tyskland og England ultimo september og resten af verden kommer på inden årets udgang.
H&M har som nævnt i en af mine tidligere blogs investeret kraftigt i second-hand markedet, dels genne sit outlet og vintage koncept ’Afound’, deres shop-i-shop second-hand koncept i deres nye flagskibs-butikker, samt ikke mindst deres 70% ejerandel i platformen ’Sellpy’.
H&M’s fokus er ikke kun 100% bæredygtighed i 2030, men i større grad at second-hand verdensmarkedet står til at blive fordoblet inden 2023, og andrage 43 milliarder Euros. ’ThredUp’ der er en af pionererne på markedet anslår at second-hand markedet vil være tilsvarende størrelse som hele fast-fashion industrien i 2028.
Det bliver spændende at se udviklingen inden for second-hand i Danmark, hvor vi stadig mangler at se flere aktører gå ind på markedet.