Hvad er digitalisering og digital transformation

Skab nye forretningsmodeller med ny teknologi

Digitalisering

De fleste retail virksomheder har på et eller andet tidspunkt implementeret nye teknologier, hvad enten det er et nyt bogføringssystem, økonomisystem, POS-system, kundetællere etc.

Dette har i starten været med udgangspunkt i at forenkle og effektivisere arbejdsgange i virksomhedens organisation samt selvfølgelig at sparer ressourcer på kort sigt – hvilket virksomhederne ikke skal stoppe med.

Denne anvendelse af ny teknologi, for at gøre det vi gør bedre gennem at sætte strøm til, kalder vi digitalisering.

Digital transformation

Derimod skal virksomhederne i stigende grad til at kigge på hvordan teknologien skal bruges til at skabe nye forretningsmodeller til at konkurrere på markedet.

Dette skal ses i lyset af den stigende konkurrence fra nye ’startups’, der tager markedsandele fra de traditionelle virksomheder, ved at udvikle nye forretningsmodeller der ofte udkonkurrere de traditionelle retail virksomheder.

Kigger vi på Kræmmergaards generationsmodel, ses det at digital transformation er noget helt andet og mere gennemgribende end digitalisering og brug af IT i virksomheden.

Digital transformation stiller nye krav til hvad virksomheden skal tænke på i forhold til dens medarbejdere, kunder, konkurrenter, samarbejdspartnere m.m. Den digitale transformation ændrer overordnet to betingelser for retail virksomhederne:

  • Forholdet til kunden
    • Individualiseret og sammenhængende løsninger der er skræddersyet til kunden
  • Et nyt mindset
    • Virksomhedens evne til at organisere sig, udvikle og tiltrække kompetencer, samarbejdet med andre samt inddragelsen af de teknologiske muligheder

Digital transformation kræver derfor indsigt i virksomhedens nuværende strategi og mulige nye strategier baseret på digitalisering af forretningsmodellen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.